Scenariusz zajęć z wykorzystaniem „Odimiennej metody nauki czytania” dr Ireny Majchrzak
Scenariusz zajęć z wykorzystaniem „Odimiennej metody nauki czytania” dr Ireny Majchrzak
Temat: Prezentacja alfabetu – litera A.
Cele: · rozpoznawanie poznanej litery w obrębie swojego imienia i imion kolegów · zwrócenie uwagi na kształt poznanej litery i odpowiadający jej dźwięk · rozpoznawanie wizytówki ze swoim imieniem pośród innych – rozwijanie procesu spostrzegania · utrwalenie kształtu poznanej litery
Przebieg zajęć:
1. Ćwiczenie „Deszcz wizytówek”. Nauczycielka rozsypuje wizytówki wszystkich dzieci na dywanie (także tych nieobecnych), zadaniem dzieci jest odnalezienie swojej wizytówki. Chętne dzieci wskazują wizytówki nieobecnych dzieci, „czytają je” i kładą na odpowiednim krzesełku.
2. Nauczycielka prosi, aby dzieci trzymając w rączce swoją wizytówkę usiadły przed ścianą z alfabetem.
3. Nauczycielka zaprasza dzieci w podróż do „Krainy alfabetu” i prezentuje dzieciom pierwszą literę alfabetu „A”.
To jest litera "A", "a". Popatrzcie, jest "A" duża i "a" mała. Tak wyglądają. Ale czy mała, czy duża, litera ta brzmi tak samo: aaaa. Jest to litera hałaśliwa. Kto ją ma, niech podniesie rękę. Popatrzcie, wszystkie dziewczynki mają małą "a". i Asia, i Stefania, i Marysia, i Julia, i Wiktoria (wskazujemy odpowiednie imiona na wizytówkach ściennych). Tak, wszystkie dziewczynki mają na końcu swoich imion małą literę "a". A czy chłopcy mają "a"? Tak, Patryk, Michał, Rafał, Jaś, Mateusz. Ale na końcu tylko Kuba. ( pokazujemy to wszystko na wizytówkach ściennych.) No, to teraz pod każdym "a" przykleimy znaczek z plasteliny. i dzieci, które mają dużą "A", zostaną królowymi i królami tej litery. Kto to będzie? Asia, Antosia oraz Andrzej i Alek (tym dzieciom wkładamy papierowe korony z literą "A") A kto ma dwa razy "a"? Dzieci szukają w swoich imionach i wskazują: Michalina, Rafał, Marysia. Czy jest ktoś, kto ma trzy "a"? Nie, wśród nas nikt nie ma trzech „a”, ale mają je np. Barbara, Katarzyna, Małgorzata. Wszyscy, którzy mają w imieniu małą "a", będą księżniczkami i książętami tej litery.
4. Nauczycielka zaprasza dzieci do stolików, gdzie czekają na nich karty pracy. Na kartce narysowany jest duży kontur litery „A”, zadaniem dzieci jest wylepienie jego kształtu plasteliną.
Opracowała: Anna Szymańska
|